Autor Wiadomość
Martina
PostWysłany: Nie 12:28, 07 Cze 2009    Temat postu:

No niestety Wink
le wiesz Wink Trzeba było wytłumaczyć dlaczego szalik też ma wartość symboliczną Wink
Ewador
PostWysłany: Pią 19:51, 07 Mar 2008    Temat postu:

No ty to wszystko zdradzisz:D
Martina
PostWysłany: Pią 12:50, 07 Mar 2008    Temat postu:

A szalik jest tęczowy trzeba dodać xD
Ewador
PostWysłany: Pon 12:51, 18 Lut 2008    Temat postu:

Arafatki są fajne..ale a jak zwykle mam opóźniony zapał i dopiero coś doceniam jak już "wychodzi z mody", albo już bardzo długo trwa...

Mam i arafatkę i szalik..noszę na zmianę..jak mi sie zachce:D Obie rzeczy mają dla mnie znaczenie symboliczne...i obie szanuję..o są fajne, bo moje:D
Martina
PostWysłany: Sob 20:31, 16 Lut 2008    Temat postu:

Ja?
Albo ten osobnik, co ściera arafatką brata kurze Smile
Tygrys
PostWysłany: Sob 20:00, 16 Lut 2008    Temat postu:

A ja mam arafatkę, ponieważ szaliki zawsze zaciągam, a arafatkę jak rozłożę to mogę jeszcze się nią nakryć Smile

Ostatnio ktoś mi powiedział, ze arafatka to wiocha i w ogóle, a ja odp inteligentnie"Dlatego to noszę"
Martina Ty chyba wiesz kto Smile
Nutella
PostWysłany: Pon 10:35, 21 Sty 2008    Temat postu:

ja szalika też nie noszę, w ogóle to tutaj jest zwykle 5-10 stopni i mi niepotrzebny szalik ;]
ale mam jeden i chodzę w nim po domu.
Manna
PostWysłany: Pon 10:22, 21 Sty 2008    Temat postu:

A ja mam, bo nie mam szalika...
Od jakiś dwóch miesięcy poszukuję.
Ale nic konkretnego nie ma.
Nutella
PostWysłany: Nie 10:55, 20 Sty 2008    Temat postu:

hm.
różowe arafatki z new yorkera mnie dobijają Hrm
emo panny które je noszą też.
w ogóle większość symboli jest profanowana, bo to takie fajne, arafatka, ćwieki czy coś ;]
a ja nie mam arafatki i jakoś żyję...
Martina
PostWysłany: Sob 21:20, 19 Sty 2008    Temat postu: Arafatka

Umieszczam ten temat ponieważ ostatnio bardzo dużo osób nosi różnokolorowe arafatki, a zapytane o ich symbolikę odpowiadają "to zwykła chustka".



Cytat:

Arafatka ( lub Kefija كوفية ) tradycyjne arabskie nakrycie głowy. Kwadratowy kawałek materiału, przeważnie bawełniany, złożony i owinięty w różny sposób dookoła głowy. Występuje wiele odmian, wiele palestyńskich kefiji jest wykonana z mieszaniny bawełny i wełny, która charakteryzuje się tym, iż zachowuje ciepło i schnie szybko.




Symbolika
W latach 30., kefija stała się symbolem palestyńskiego ruchu narodowego, jako efekt skojarzenia jej z terenami i ludnościa wiejską (w opozycji do noszonych przez mieszkańców miast fezów). Była używana przez Palestyńczyków popierających wielkiego muftiego Jerozolimy Amina al-Husajniego w czasie tzw. Wielkiego Powstania (buntu Arabów palestyńskich wobec brytyjskich władz mandatowych, trwającego w latach 1936-1939). Brytyjczycy zabronili noszenia kefii w Jeninie, pojawiła się nawet propozycja naczelnego dowódcy, aby zamykać wszystkich je noszących, ale nie zostało to podchwycone przez jego podwładnych. Później stała się "znakiem firmowym" Jasera Arafata, którego trudno było ujrzeć, a co dopiero sfotografować bez tej charakterystycznej chusty. Nosił on kefiję w sposób tradycyjny, ale także zawiązywał sobie drugą na szyi.

Drugą znaną osobą noszącą kefiję była Lajla Chalid, członkini zbrojnego skrzydła Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny (LFWP). Kilkanaście fotografii terrorystki pojawiło się w zachodniej prasie po porwaniach samolotów przez LFWP w 1969 i 1970 roku. Przeważnie przedstawiały one Lajlę noszącą kefiję w stylu muzułmańskiej kobiety (hidżab), udrapowanej na głowie i ramionach. Było to o tyle niezwykłe, iż kefiję kojarzono z arabskim maskulinizmem, stąd taki wizerunek brano za manifest równości z mężczyznami w walce zbrojnej z Izraelem.

Od wybuchu Pierwszej Intifady i pojawieniu się Hamasu, jako rywala Organizacji Wyzwolenia Palestyny (OWP), kolor wzorów na chuście świadczy obecnie o politycznych sympatiach noszącego. Biało - czarna, "palestyńska" kefija kojarzona jest obecnie z OWP i Fatahem. Zielona, będąca koloru islamu, łączy się z sympatiami wobec Islamskiego Dżihadu. Czerwona kojarzona jest z socjalizmem i zwolennikami ruchów panarabskich. Często noszą ją członkowie Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny i Demokratycznego Frontu Wyzwolenia Palestyny. Czasem jest także noszony przez sympatyków Hamasu, którego członkowie najczęściej używają masek narciarskich.



Prawdopodobnie najbardziej znaną osobą pochodzącą z Zachodu noszącą kefiję był brytyjski pułkownik Thomas Edward Lawrence (znany bardziej jako Lawrence z Arabii), który używał prostej, białej chusty. Ubierał się w stylu arabskim, aby uzyskać poparcie Arabów, którymi dowodził w czasie I wojny światowej. Jego wizerunek został spopularyzowany przez epicki film o nim, w którym Lawrence'a grał Peter O'Toole.

Z powodu postrzegania Arabów jako sprzymierzeńców w czasie I wojny światowej, nieme kino zwłaszcza amerykańskie chętnie używało kefiji jako charakterystycznego elementu kostiumów. Przykładem tutaj może być rola Rudolfa Valentino w produkcjach Szejk (1921) i Syn Szejka (1926). Kefija niewątpliwie służyła do dodania "egzotyki" fabule filmu.

Wzrost sympatii do Palestyńczyków, zwłaszcza w latach po podpisaniu porozumień z Oslo (1993), doprowadził do szerokiego używania kefiji jako symbolu solidarności z narodem palestyńskim. Na Zachodzie najpopularniejsze stały się biało-czarne, klasyczne chusty. Najczęściej noszone na szyi niczym zawinięty szal. Później pojawiły się także zakończone prostokątnie, z wizerunkami palestyńskich flag. Po wybuchu Intifady Al-Aksa w 2000 roku na wielu kefijach zaczęto umieszczać także graficzne wizerunki Meczetu Al-Aksa.

Z wielu różnych powodów, amerykańscy i brytyjscy żołnierze podczas wojny z Irakiem i późniejszej jego okupacji, często byli fotografowani i filmowani z kefijami na szyjach. Najczęściej były one koloru khaki i z czarnym wzorem. Powodem tego mogły być próby zjednania sobie arabskich mieszkańców, jak również względy praktyczne. Najczęściej spotyka się obrazy żołnierzy noszących kefije złożone w trójkąt i zawiązane wokół szyi. W ten sposób chustą można zakryć nos i usta, co w połączeniu z goglami lub okularami zapewnia doskonałą ochronę przed piaskiem pustynnym.

Kefije stały się modne pośród młodzieży w Europie i Stanach Zjednoczonych. Podobnie jak T-shirty i spodnie khaki lub moro, które z wyposażenia wojskowego lub bojowego stały się dostępne dla powszechnego użytku.



http://www.actiongear.com/agcatalog/shemagh.html jak wiązać arafatkę Smile

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group